Maastricht

Maastricht
©A.M. Valleau

Amsterdamse school in het Stedelijk Museum

Bij de opening van museum Het Schip had ik als tip gekregen om ook een bezoek te brengen aan het Stedelijk Museum waar nu tijdelijk een tentoonstelling over de Amsterdamse School.
En zo ben ik naar het Stedelijk gegaan waar de tentoonstelling is " wonen in de Amsterdamse School".
















Tijdens mijn bezoek verwonderde ik me over de grote verschillen tussen de manier van tentoonstellen die de beide curatoren ( het Stedelijk versus Het Schip) hadden. Maar misschien werden ze ook gedwongen door de maten van de tentoonstellingsruimten die ze hadden om zo te handelen zoals zij gedaan hebben. De ruimten in het Stedelijk zijn erg groot als er een knusse huiselijk thema in wordt gepresenteerd. En zo was het toch gelukt om een knusse sfeer te maken door muurvullende foto' s en of motieven toe te passen die de ruimte kleiner maakt waarin meubilair staat afkomstig uit een woonkamer of een slaapkamer. Maar door beide musea achter elkaar gezien te hebben, kreeg ik wel een goed beeld van wat de Amsterdamse School betekende en nog betekent.

Tot ziens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten