Maastricht

Maastricht
©A.M. Valleau

Van Gogh Museum

Opeens stond ik voor het Van Gogh museum en er stond geen rij. Ik kon het niet laten en ik ging naar binnen. Dat is nogal makkelijk met een museumjaarkaart.
Mijn nichtje vertelde me ooit over Vincent van Gogh dat ze op haar lagere school les hadden gehad over zijn leven en werk. Ze was daardoor erg geïntesseerd geraakt in zijn werk dat ze nog niet in het echt gezien had. Ik heb haar destijds meegenomen naar het Kröller Müller museum in Otterlo. Daar hebben we naar de verschillende werken gekeken die duidelijk uit verschillende perioden kwamen uit het leven van Vincent. En onder de indruk kwamen we naderhand weer uit het museum.

Van thuis uit hadden we geen waardering voor het werk van Van Gogh en stiekem had ik deze waardering toen als kind en nu als volwassene overgenomen. Maar door mijn nichtje was mijn interesse gewekt. En dus ging ik naar het Van Gogh museum.

Hier zijn de verschillende perioden uit Vincent zijn leven duidelijk gescheiden door de verschillende verdiepingen. Het was druk in het museum maar toch waren de schilderijen goed bereikbaar om ze nauwkeuriger te kunnen bekijken. Doordat ik dat ook ging doen, ging een wereld voor mij open. Wat is er veel gevoel in die schilderijen, ongelooflijk. Het hele hebben en houden van Vincent zit in zijn werk. Geen wonder dat hij zo gepassioneerd geleefd heeft.

Naderhand ben ik nog enkele kaarten gaan kopen in de museumwinkel en verbaasd stond ik te kijken naar de merchandising. Ongelooflijk.

Onder de indruk ben ik naar huis gegaan met de gedachte om hier nog mijn nichtje mee te nemen.

Tot ziens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten