Maastricht

Maastricht
©A.M. Valleau

Dag van de architectuur Maastricht 2016

Op de dag van de architectuur in Maastricht, ben ik in uitvoering zijnde bouwprojecten gaan bezoeken alvorens ik zelf ging suppoosten bij het Elisabeth huis aan de Abtstraat. Het thema was dan ook "in uitvoering".
En zo kwam ik terecht in stukjes Maastricht dat ik nog niet kende. Een appartement bovenop het winkelcentrum Entre Deux werd verbouwd en wat dus te bezoeken. Zo kwam ik terecht in een dakenlandschap waar je u tegen zegt. Geweldig mooi stond ik tussen het stadhuis, de Dominicaner kerk en de Sint Servaasbasiliek en de Sint Jan.
Vanaf het Vrijthof was het appartement al te zien. Grote zwarte platen sieren de glazen gevel. De zwarte platen kon ik even niet plaatsen totdat ik binnenkwam in het appartement. Van binnenuit zag ik dat de platen geperforeerd waren met zo leek het fotografische voorstellingen. Voor de toekomstige bewoner is dit wel heel bijzonder. AMA architecten uit Maastricht verbouwen dit pand en terecht. Voorheen was het een appartement met weinig licht en lucht. En dat is precies wat AMA heeft gecreëerd licht en lucht voor de bewoner die straks vanaf zijn overdekt terras kan genieten van alles dat gaande is op het Vrijthof inclusief André Rieu.

Het volgende project lag in een tuin van een pand gelegen aan de Grote Looierstraat. Het betrof dan ook een tuinhuisje maar wel een bijzonder huisje. De gevels en het dak waren gemaakt van houten latten. Deze latten hadden een ongelooflijke lengte dat ik me afvroeg of die wel in de handel te krijgen zijn.
Dit tuinhuisje grenst aan een groter project in uitvoering namelijk de Looiershof. Dat is nu na een lange afbraak periode een braakliggend terrein waar nu goed te zien is hoe de oude stadsmuur loopt.

Hierna ben ik naar het Elisabeth huis gegaan om te suppoosten en ondanks de regen kwamen vele nieuwsgierige mensen aan wie ik het project heb mogen uitleggen. Door de uitleg kwam ik tot het besef dat ik het eigenlijk wel jammer vind dat de zorgfunctie van het Klevarie terrein wat al uit de 17de eeuw zo is verloren gaat. Er komt nu een woonfunctie.

Aan het einde van de dag was er een receptie en een presentatie om de dag af te sluiten. Hierr kwam ik vele bezoekers tegen die overdag naar het Elisabeth huis waren gekomen.

Tot ziens!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten